tirsdag 28. august 2012

Saftige boller m/blåbær og vaniljekesam

Jeg har prøvd meg på en ny type bolledeig som er HELT fantastisk saftig. Følte meg ganske lur da jeg tilsatte et beger vaniljekesam i deigen, for jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så godt. Å blåbær i boller hadde jeg verken sett eller prøvd før, så det måtte jo bare testes ut.

OPPSKRIFT
- ca 10 dl hvetemel
- 3 dl melis
- 1 pose rød tørrgjær
- 2 ts kardemomme
- 2 ts vaniljesukker
- 5 dl melk
- 150 g smør
- 1 beger (mager) vanilje kesam
- Ønsket mengde frosne blåbær

-Smelt smør i en gryte og tilsett deretter melken. (denne blandingen skal være ca 40grader..altså litt varmere en din egen hud)

- Bland alt det tørre i en bolle og tilsett kesam og melkeblandingen. Rør og kna forsiktig til deigen blir smidig.

- Heves 1 time (med lokk eller plastfolie over)

- Ta en dæsj med deig og tilsett ca 10 frosne blåbær, og trill derett ut til en bolle (gjentas til alle boller er på brettet)

- Stek bollene på 215 grader til de er gylne på toppen.

- Pensles med melk rett etter de er tatt ut av ovnen. Da får de en blankere overflate, og ser mer innbydene ut.

- Legg dem på rist for avkjøling, slik at de ikke fortsetter stekeprosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar