mandag 11. mars 2013

Den som venter på noe godt...


Mens jeg satt og spiste tørre brødskiver på jobb i dag, slo tanken om ferske rundstykker meg. Det måtte jeg bare få gjort når jeg kom hjem. Etter rush, handling og butikk-køer i lange baner, fikk jeg slengt sammen en deig...og kveldsmaten ble omsider bedre enn et par tørre brødskiver. Den som venter på noe godt, venter ikke forjeves!

Min favorittdeig til rundtykker for tiden:
(dette er en litt stor deig, som kan halveres om ønskelig)

- 12 dl Hvetemel
- 4 dl grovmel
- 4 Ss sukker
- 5 ss rapsolje
- 1 dl linfrø
-1 beger lettrømme
-1 beger Philadelphiaost kremost (hvitløk og urter)
-1 pakke rød gjær
- Varmt vann til passe deig.
 + frøsorter som bakes inn i deigen slik de henger fast.
- Pensle m/ rapsolje før steking. pensle med melk etter steking.
- Stekes på 215 grader midt i ovnen til gyldenbrun farge på toppen!
Ferske, Saftige og smakfulle rundstykker! NAM.

I skrivende stund sitter jeg forresten med rundstykkene ved min side, mens jeg tenker og planlegger diverse til den etterlengtede jenteturen vår til LONDON, kommende torsdag. Musikaler, shopping, kafèer og andre jenteting (som mannen ville ha sagt) står for tur, og jeg kan nesten ikke vente... ( bare nesten!)

5 kommentarer:

  1. ååå di såg goe ud! Kor mye vann har du i cånn ca? :) Disse ska eg prøva ;) Å go tur t London! eg e MISUNNELIG;)

    SvarSlett
  2. Takk for det!
    Satser på en lett koffert nedover og en tung koffert hjemover =)

    Jeg hadde ca 5-9 dl vann til oppskriften... menn viss du bare begynner med 5, og så øker du bare viss du ser at det blir for lite vann, mens du holder på å røre vannet inn/kna deigen ;)
    ( har egentligt ikkje brukt oppskrift på disse rundstykkene..lagde bare enn sånn ca oppskrift etterpå i tilfelle noen hadde lyst å prøve seg. De ble i hvert fall kjempe gode!)

    Viss du bruke kjøkkenmaskin så ser du det godt viss det blir for tørt for maskinen å jobbe ;)
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Takk Sarah! Tung koffert får du heilt sikkert;)

    SvarSlett
  4. NAM!

    GOD TUR TIL LONDON - KOS DEG UTEN MÅTE! :)

    SvarSlett
  5. NAM!

    GOD TUR TIL LONDON - KOS DEG UTEN MÅTE! :)

    SvarSlett