lørdag 15. september 2012

En annerledes frokost


Noen ganger frister verken knekkebrødet eller skiven... og aller helst ser maten din minst innbydene ut, i forhold til alle matpakkene du ser rundt deg. Slik er det i hvert fall med meg, og spesielt på jobb! Jeg ville derfor prøve meg på hjemmelaget mùsli, som visst nok flere andre bloggere har tipset så varmt om.
Her i huset blir mùslien brukt i yoghurter og havregrøter. Sistnevnte er foretrukket av mannen. Men for best smaksopplevelse anbefaler jeg å tilsette friske bær i tillegg. Mmm. Og for en herlig lukt det blir, når dette står og steker i ovnen.

OPPSKRIFT PÅ MÙSLI
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
2 dl solsikkekjerne
2 dl havregryn
2 dl kokos (tørket, også kalt kokosmasse)
2 dl grovhakket cashewnøtter
2 dl grovhakket mandler
3-5 ss Sukrin (eller sukker)
3-4 ts kardemomme
3 dl vann
0,7 dl olje ( jeg brukte soyaolje)

Sett ovnen på 180 grader.
Bland alt sammen og fordel det jevnt utover et stekebrett m/bakepapir.
Stek først i 15 minutter, ta brettet ut og snu/vend på blandingen.
(Dette gjøres 3 ganger til, så total steketid er 1 time)
Etter ferdig steketid lar du blandingen stå og avkjøle seg i ca 1 time. (snu/vend gjerne på blandingen i løpet av avkjølingen, slik at du ikke får noen store klumper som stivner sammen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar